Skip to content

Verbinden, verbeteren, vernieuwen

3. Verbeteren

De kwaliteit van de opleidingen van de Academie voor Ambulancezorg is van hoog niveau. In 2019 is hard gewerkt aan het nog verder verhogen van het kwaliteitsniveau van het onderwijs. Vanuit de gedachte van de nieuwe missie & visie is een groot aantal onderwijsactiviteiten onder de loep genomen. Er zijn verbeteringen aangebracht die aansluiten bij wensen en behoeften van en ontwikkelingen in de sector. Denk hierbij onder andere aan het integreren van Mobiel Medische Teams (MMT) aan het initiële onderwijs en updaten van de elektronische leeromgeving (ELO).

Onderzoek Newcom

In januari 2019 ontving de Academie een rapport van onderzoeksbureau Newcom. Dit bureau heeft in opdracht van de Academie voor Ambulancezorg eind 2018 een onderzoek uitgevoerd waarbij onze missie & visie en kernwaarden bevraagd werden. Voor dit onderzoek zijn diverse personen uit de sector geïnterviewd. Dit onderzoek heeft de Academie voor Ambulancezorg een goed beeld gegeven hoe de sector op dat moment over de organisatie dacht. Dit onderzoek is voor de Academie een belangrijke basis geweest in het uitzetten van de activiteiten in 2019.

Experium

De onderwijsactiviteiten binnen het Experium zijn na de ingebruikname in 2018, in 2019 verder uitgebouwd. Zo wordt een aantal verdiepingsmodules van het initieel onderwijs in het Experium onderwezen. 

In één van deze modules leveren de Mobiel Medische Teams (MMT’s) vanuit heel Nederland bijdragen aan praktijklessen, waarbij de samenwerking met andere hulpdiensten centraal staat. 

Daarnaast is het aantal NAEMT-cursussen (National Association of Emergency Medical Technicians) die in het in het Experium plaatsvinden verder uitgebreid met onder andere de PHTLS-Experience (pre-hospital trauma life support).

Als trainers en docenten willen we ook in onze lessen blijven innoveren en verbeteren. Na het trainen met het MMT, horen we elke keer weer dezelfde feedback: "Dit was de beste leerervaring ooit! We zaten er helemaal in, zo levensecht!"

Elektronische leeromgeving (ELO)

De opleidingen zijn digitaal ingericht in een ELO. De ELO biedt ondersteuning bij het organiseren van en het communiceren over het lesproces en bij de overdracht van informatie en lesmateriaal. Studenten hebben onder andere toegang tot de aangeboden lesstof, lesroosters, examenreglementen, toetsen, het portfolio en het forum. In de cursistendossiers in de ELO zijn de studievorderingen zichtbaar voor alle betrokkenen: studenten, docenten en praktijkbegeleiders en Regionale Opleidingscoördinatoren (ROC’s). In 2020 zal de ELO een upgrade ondergaan en zal daarmee nog meer gebruiksvriendelijk en overzichtelijk worden.

MMT in het initiële onderwijs

Sinds april 2019 leveren alle heliteams/MMT’s van Nederland een actieve bijdrage aan het onderwijscurriculum van zowel de ambulanceverpleegkundigen als de ambulancechauffeurs. Daarnaast heeft de Academie voor Ambulancezorg samen met de vier MMT-regio’s en verschillende RAV’s een studiekaart ontwikkeld als voorbereiding op deze lesdag. Deze studiekaart is voor alle RAV’s en op verzoek van de heliteams ook voor hun ketenpartners beschikbaar gesteld.

Erg leuk dat we externe sprekers hebben gehad en de mogelijkheid om te oefenen met het MMT in het Experium.

De ELO is goed werkzaam, duidelijk en overzichtelijk. Trainingen in het Experium en met lotussen zijn heel echt en leerzaam.

Nieuwe leermiddelen

In 2019 heeft de Academie verschillende nieuwe leermiddelen aangeschaft: